5an

22 maj
Femmorna testar olika recept av såpbubblor. Glycerol, diskmedel och vatten gav inte alls lika hållbara bubblor, som lösningen av sirap, glycerol och diskmedel gjorde.










7 april
30 femmor och sexor i digitalt samarbetet genom Quizlet




30 mars
Videos som gör reklam för högtalarna samt de utmärkta arbetena om ljud som eleverna har gjort fins här:

29 mars
Vi bygger högtalare




18 november

Idag besökte vi Glasets hus i Limmared. Först fick vi ta reda på information om Limmared och glasets historia i glasmuseet. Därefter tillverkade glasblåsarna vår framröstade vas. Slutligen fick alla måla en egen glaslykta som ska spegla vem man är. 
Klurar på svar.

Glas innehåller kalk, soda, sand och krossglas.

Vår vas färgas blå.

Vasen formas.

Den gula färgen läggs på.

Glas kan bli till en tunn ballong.

Väldigt tunna skivor av glas, nästan som cellofan.

Blåser vår vas större.

Foten tar plats på vasen.

Många olika färger till glas.

Vasen får en öppning.

Vasen är klar.

Nu måste vasen snabbt in i kylugnen (ca: 500 grader...) och svalna över natten annars spricker den.




Målning på glaslyktor.


6 okt

Idag har vi haft rättegången i skolan. Eleverna gick verkligen in för det och de hade tränat mycket på sina roller. Det var så likt en riktig rättegång som möjligt där vittnena fick avlägga vittnesed och frågor ställdes till de åtalade och vittnen av både åklagaren och försvarsadvokaterna. Tingsnotarien antecknade under hela rättegången vad de olika personerna sa. 







Efteråt träffades domaren, nämndemannen och tingsnotarien och beslutade kring domen. Anja och Jonas som var 15 år blev dömda för mordbrand och skadegörelse. Straffet för skadegörelsen blev böter, totalt 760 500 och för mordbranden blev det samhällstjänst, 130 timmar var. Jimmy som var 11 år överlämnades till socialtjänsten. När vi diskuterade efteråt så tyckte alla att de lärt sig mycket och man fick en känsla av hur det skulle kunna vara i verkligheten. 


20 sept
Vi åkte till Länghem på brandtema som Navet höll i. Vi fick gå in i en container som det brunnit i. Containern skulle föreställa en fritidsgård som brunnit. Efter det blev vi delaktiga i en utredning till hur branden startat. Vi fick undersöka bevismaterial med hjälp av olika metoder och till slut kom vi fram till att det var 3 ungdomar som gjort så att branden startat. Rättegången kommer att hålla i skolan den 6/10.






5 sept
Femmorna har gjort videos om blommor.
Tyvärr blev en väldigt suddig, men alla är BRA innehållsmässigt.








26 maj

Klass 4 har varit på medeltidsbesök på Torpa Stenhus. Först fick vi en guidad visning runt i stenhuset och fick höra spännande berättelser om vilka som bott där, hur huset har använts och en och annan spökhistoria.




Sedan vandrade vi till en äng där vi åt vår matsäck, Ingelas goda kycklingbaguetter. På vägen dit var det en tipspromenad kring det vi fått lära oss av guiden.




Mätta och glada var det dags för medeltida lekar i våra lag. Det bjöds på stor kamp i flera grenar.


Dragkamp




Säckhoppning




Längdhopp







"Brottning med en arm"









Guldstensjakt



En hellyckad dag som avslutades med att alla fick varsin guldsten och klassen fick ett diplom som nu hänger i klassrummet.


2 maj

Våren kom precis när den skulle.
Fyrorna ägnar sig åt olika rastaktviteter på eftermiddagsrasten.



26 februari

Kängurumatte är problemlösningsuppgifter som kommer från NCM (Nationellt Centrum för Matematikutbildning). Varje år anordnas en tävling i Kängurumatte över hela Sverige och i år kommer flera klasser på Grimsåsskolan vara med och tävla, riktigt roligt! Här kommer lite bilder från dagen arbete, full tankeverksamhet och redovisningar på tavlan där vi diskuterar lösningar. 












11 februari

Förra måndagens "Grej of the day" handlade om svenska uppfinningar. Vi pratade bl.a. om tetrapack, pacemaker, blixtlås, skiftnyckel och frigolit.
Någon i klassen frågade då, vad som ger det bästa skyddet, frigolit eller bubbelplast. Naturligtvis var det en av ALLA de frågor som jag inte har något svar på, men man kunde ju kolla, genom att göra ett enkelt försök. Eleverna ombads att ta med olika slags emballage hemifrån tills idag, så kunde vi göra ett  test. 
Vilket emballage kunde hålla ett ägg helt, från ett fall på ca två  meter?



Sex olika mjuka plastmaterial testades. Här kommer resultatet.


Frigolit. Håller ägget för en ordentligt duns i det materialet?  JA!


Ett ägg inslaget i bubbelplast, håller det?


Spänd förväntan i klassen.

Tyvärr, ägget var en enda äggröra.


Luftkuddar då? Nästan, men inte helt. Ett sprucket ägg är inget helt ägg.


Storcellig frigolit -eleverna gav materialet namnet bubbelit.
Jajamänsan, ägget var helt!


Kuddfyllning av plast, hur funkar det. Inte alls! Dagens mesta äggröra!


Gammal hederlig skumplast. Helt ägg.

Det fanns säkert en hel del felvariabler i vårt försök, men vi tyckte oss ända vara ganska övertygande om att frigolit vinner över bubbelplast, då det gäller att frakta ömtåliga varor. 

Fantastiskt kul när eleverna själva kommer på riktigt bra experiment! // Anna-Lena


14 januari
Klass 4-6 hade en fantastisk friluftseftermiddag vid Korpstugan. Skridskor, pulka och skidor stod på schemat, givetvis lite fika också...














10 dec
Årets kemilektioner avslutades med att man fick SMAKA på sitt försöksresultat. Någo som man ju inte gör i vanliga fall.  Vi gjorde TURBOGLASS, efter recept från Navets förslag till kemi-experiment som man kan göra där hemma.

Här kommer receptet:

Turboglass
Du behöver
1 dl mjölk
1-2 msk socker
½ tsk vaniljsocker
1 msk chokladsås ( om man vill)
Vantar
6 msk salt
2 ispåsar
2 plastpåsar – en stor och en liten
Vantar

Gör så här:
1. Häll i mjölk, socker, vanilj och chokladsås i den mindre påsen och stäng den
2. Lägg isbitar och salt i den större påsen
3. Lägg den lilla påsen i den stora påsen och stäng
4. Ta på dej vantar
5. skaka påsarna till det blivit glass i den lilla påsen
6. Ta ut den lilla påsen och torka av den. Klipp ett hål i ena hörnet av påsen och kläm ut glassen. Ät och njut!

Lite bilder från en favoritlektion!





















8 dec

Snart har vi jobbat klart med tema kemi, för denna gång. Idag blev det äntligen dags att göra det experiment som man skickade med oss från Navet. Det gällde att sorterna  olika vita pulver. Man fick lukta, könna, blanda, lösa, använda BTB och kolla med lupp.
Vad är vad?
Vaniljsocker
Florsocker
Strösocker
Vetemjöl
Majsstärkelse
Citronsyra
Bikarbonat
Mannagryn  ???







Fadderträff 25/11


Vi pysslade en adventsstjärna idag. När vi var klara med den, spelade vi spel med våra fadderbarn.












24 november
På no-lektionerna har vi just nu kemi, efter att ha fått inspiration från Navet.
Aktiviteten är stor. 
Dagens uppgift var att undersöka vilka ämnen som reagerar med bikarbonat, så att koldioxid bildas.





19 november
4:an har målat mjölkkartonger för att sprida budskap om att det är viktigt att återvinna förpackningar. 



12 november
Eleverna i fyran har gjort Photostories där de visar och beskriver sin förmiddag på Navet, förra veckan.


23 oktober
Viktors resa till Sydafrika kan ni följa via denna länk

/http://elviresa.blogg.se/  användarid: elvi lösen: elvi


23 oktober

Navet och skulpturvandring onsdagen den 4 november
Klass 4-6 åker till Borås den 4/11 hela dagen.
Vi kommer gå en runda och titta på skulpturer och målningar i Borås. På Navet är det tema ”Kemiutmaningen” för år 4 och ”Astronomi” för år 5-6.
Vi får med oss lunch från skolan men eleverna får ta med sig en liten fika om de vill.
Tänk på att ha kläder efter väder, vi kommer att vara ute en stund även om det regnar.
Skoldagen slutar senare än vanligt och vi beräknar vara hemma ca: 15.30.
Vi kontaktar föräldrar till skolskjutselever personligen.
Vi hoppas på en trevlig dag!

Inför skulpturvandringen har vi förberett oss på bildlektionerna och gjort dessa fina skulpturer i aluminiumfolie.





24 september
Nedbrytare
Vi har jobbat med växter och vad som händer när de vissnar och dör.
Då kommer nedbrytarna och gör allt till jord igen.
Samma sak händer med djur.
Idag har vi letat nedbrytare. Vi hittade gråsuggor, maskar, mångfotingar och skalbaggar. Det finns MASSOR av bakterier i jorden också.
Nu ska vi ha nedbrytarna i akvarier i klassrummet under en eller två veckor. Då får vi se om några av de växter eller växtdelar som ligger längst upp, över jorden, har brutits ner.
Här kommer några bilder.


Massor av nedbrytare under stenar och pinnar!


Gråsuggor!

Massor av gråsuggor under barken!


Undrar om ormbunkarna bryts ner?


Det gäller att vända på alla stenar!


Våra nedbrytare ska få en äppleskrutt!


Svampar är också nedbrytare!


Kom och kolla vad vi har i vårt akvarium!