4an och 5an

20 oktober
Analog programmering funkar jättebra. Här visar några grupper hur de programmerade sina "dansrobotar".
video video video

video
17 oktober
Under veckan har vi.....


....jobbat med analog programmering. Man måste ju veta lite hur det funkar där bakom dataskrämen...





... kompisbedömt berättelser utifrån miljö och personbeskrivning...



... och blivit riktigt bra på att förstå hur decimaltal är uppbyggda,

5 okt
Femmans sjunger och dansar till låten "The ghost of Forest Manor". Det är en låt som hör till våra tre första kapitel i engelska. 





8 sept
Chrome books främjar absolut det egna arbetet. Funkar mycket bra med egen musik i lurarna för den som så vill!





6 sept
Vid två tillfällen har faddrar och fadderbarn träffats. Första gången gjorde man troll av sten. 
Vid dagens tillfälle började man skriva en saga om trollet. Den ska bli klar nästa gång och dessutom ska man hinna läsa upp sagorna för varann. Alla troll finns utställda i glasskåpet, utanför matsalen. Det är en fröjdatt se hur bra faddrar och fadderbarn jobbar tillsammans.















21 aug
Vi gjorde en mätsticka i slöjden. Den är 30 cm lång. Vi markerade en tiondel, alltså 3 cm. Med den sticka ska vi kunna mäta höjden på träd. Någon som vet hur man kan göra? På fredag får ni veta.



23  maj
Dagens uppgift var att  bygga ett torn på 75 ca, gjort av material från naturen. Tid: 35 minuter
Det blev många fina kreationer. Ingen lyckades bygga ett torn  med höjden exakt 75 cm. Bästa höjd var 70 cm. Alla andra torn var för höga, 85 - 100 cm. En bra och lärorik uppgift, som ål att upprepas och varieras, tyckte eleverna.










16 maj
Mer förpackningar. Miniblomkrukor av tidningspapper. Ringblommefrön och solrosfrön såddes i de små krukorna. Hoppas att de gror där hemma och blir utplanterade i de olika trädgårdarna.

Kuvert hann vi också vika, och i dem lade eleverna in sina önskningar till uppfinningar till någon som de tycker om.











15 maj
Vi jobbar med förpackningar på teknik. Eftersom inte lärarn är så bra på det ämnet, så fick Lovisa ta över lektionen. Det gjorde hon med bravur.
Klassrummet förvandlades snabbt till en påsfabrik. I morgon ska vi förhoppningsvis fixa något att stoppa i påsarna.













23 mars
Vi jobbar med väder på no. På svenskalektione gjorde vi fyra nya verser till vädersången.



7 mars
Forskare på gång. Om man bygger ett "snöbo", kan man hålla snön kall länge då?
Hur ser det bästa "snöboet" ut?














7 febr
Fyrorna kolla knoppar. Visst ser de kanska olika ut, både vad det gäller bark och knopp.
Här försöker man sortera ut små kvistar av al, asp, björk, ek, lönn och sälg.



10 januari
Kemi i 3-4an
Uppgiften var att undersöka vilken vätska som bubblar mest.
Bikarbonat löst i vatten tillsattes till citronsaft, vinäger, coca cola, ketchup och äpplejuice.
Det bubblade i alla lösningar/blandningar,men mest bubblor blev det i vinäger och citron-lösningarna.
Vad det var för bubblor och varför det blev så, det ska vi undersöka på måndag.











23 november
Fyrorna gjorde fortsatta kemiundersökningar, tillsammans med sexan. Det gällde att ta reda på vilka 8 olika vita pulver som fanns på det svarta pappret. Det var bikarbonat, vetemjöl, potatismjöl, citronsyra, mannagryn, socker, salt och vaniljsocker. Man lyckades bra med att identifiera de olika ämnena, bl.a. med hjälp av indikatorn rödkål. Alla tyckte att de var kul att jobba tillsammans med en annan klass.
Lite bilder:










30 maj
I dag har vi skrivit en dikt till skolavslutningen. Fem elever har anmält sitt intresse för att läsa på avslutningsdagen.

28 maj
Vi har jobbat med stämpeltekniker i vått i vått på bilden. Jag modellerar mycket och kan se fördelarna med det. Det innebär att jag bygger stödstrukturer för eleverna när de ska lära sig nya uppgifter. De börjar bli duktiga på att följa instruktioner och börjar få ett förråd av olika strategier för att ta sig an en uppgift.

25 maj
Crazy Hat Day
Som final i vårt arbete med faktatexter fick eleverna skriva sina egna instruerande texter och bygga hattar efter dem. Målet var att instruktionen skulle vara skriven så att andra kan bygga hatten.

Resultatet blev både färgrikt och fantasifullt:














19 maj
Dikter på disktrasa
Tema Äng
Vi har samlat fakta ord om ängen och valt ut våra favoritord. Därefter har vi skrivit dikter på disktrasor. både elever och lärare deltog.

21 april
Eleverna är konstnärliga

Alster av 2:ans elever






Alster av 3:ans elever




Positiva egenskaper
I skolan fokuseras det ofta på prestation och så glöms de positiva egenskaperna som alla elever har bort.

I dag har vi jobbat med att kartlägga allas starka egenskaper. En egenskap som Ameli och Tilde har gemensamt är kreativitet. Det resulterade i dag i denna fina lilla häst av häftmassa.

20 april
I dag har eleverna arbetat hårt hela dagen.
Det är så skönt när det känns att det är ett riktigt flow i klassrummet.
Vi har även arbetat med Whiteboards på engelska och jag lovade att fota och lägga upp några bilder.// Anneli










19 april
Utomhusmatematik
Vi jobbar med olika sätt att lösa ett tal. Eleverna får skriva-, rita-, bygga talet och göra om talet till en saga som de ska återberätta för de andra eleverna. På så vis får vi in flera kunskapskrav både inom matematik, teknik och svenska.







17 mars
Ibland finns det tid för lek med. Möt klassen Napkin face!


16 mars
I dag har vi varit på teater och tittat på Vattenmannen och Speed. Stor succé!! Altin fick gå upp på Scenen och han och en annan elev slog rekord i att sätta på Vattenmannen hans badmössa utformad som en vattenmolekyl. Alla eleverna vet nu vad H2O är. Väl hemma fortsatte vi med vårt tematiska arbete om vatten. Det har vi hållit på med från och till sedan i höstas. I morgon fredag ska vi jobba ämnesöverskridande med vattnets kretslopp och måla det med vattenfärger på bilden.

2 mars
Den här veckan och förra veckan har vi i 2:an haft sagotema och arbetat enligt cirklelmodellen. Det betyder att läraren stöttar eleverna i utvecklingen att bli bra sagoskrivare och att förstå och tolka sagors budskap. Vi har läst sagor från hela världen, lyssnat på sagor, sett filmer med sagotema och läst faktatexter om sagor, Vi har skrivit saga tillsammans och övat på att återberätta sådant vi har hört. I dag har eleverna skrivit sina egna sagor i par. De ska vi göra en bok av som kommer att hänga i klassrummet, På så vis kan vi arbeta ämnesöverskridande med bilden, där veckans kunskapskrav är att koppla samman text och bild.

Nedan är ett exempel på ett av alla alster, skriven av Tilde och Ameli.

En elak häxa
Det var en gång en elak häxa. Hon bodde djupt in i skogen.
Hon heter Märta. Hon hade två finnar på näsan och skinnen. Och tre svart katter och hon vill ha ett kungarike fast en prinsessa har redan det hon heter Julia. Märta hade en plan att skälla prinsessan Julia. Och hon ska låsa in henne i en svart
Grotta. Alla låg och sov och Märta gick till slottet hon gick in
Till Julias säng. Hon lagg och då precis då tog Märta fram en säck och la Julia i den…SLUT

Av Tilde och Ameli

Fast inte än


Ingen vakna. Hon gick ur från slottet och in i skogen. Hon gick en väldigt lång bit väldigt lång bit. Då kom någon man hörde bara hallå var står på vad har du i säcken undra rösten. Inget du behöver veta. Manen gick närmare och närmare varenda sekund och Märta var framme vid huset men det var inte manen. Manen tittade in och såg prinsessan Julia han att sa jag måste rädda henne. Märta trollade så att de blev ånga på  fönstret. Fast manen sprang in och tog fram ett magiskt svärd och dödade Märta han tog prinsessan Julia och förde tillbaka henne och dem gifte sig och han blev en prins.
Och dom levde lyckliga i alla sina dagar.

12 februari

Hampus och Ardenis är konfrancierer

 På fredagar har vi Kul i 2-3 den sista halvtimmen. Eleverna tränar och framför uppträdanden. De som inte uppträder turas om att leda tillställningen.

11 februari

Vintertema: 2:orna har

fysik ute. Eleverna bygger igloo och vi mäter friktion och hävstångseffekt Det är lättare att flytta en snöbumling med en pinne än för hand och skona glider bättre på is än på asfalt.
Vem åker snabbast i rutchkanan? Vilket material glider snabbast?
Påverkar värme, kyla och vikt friktion? Hur är det med, sand, vatten och olja?


12 januari
Precis innan jul var vi i Korpstugan och pysslade.
















9 december

Avslutningskören övar

8 december
Eleverna har gjort kartor över skolgården som ska skickas till vår vänskola i Lettland.








19 november
Perspektiv
På bilden har vi jobbat med perspektiv och "Det gyllene snittet".


Kartonjakten
Skolans elever har jobbat med att samla in och lämna mjölkkartonger till återvinning. Projektet slutade med att alla designade sina egna mjölkkartonger.
Några mjölkkartonger ritade av elever i klass 2


18 november
Engelska lektion
I två veckors tid har vi haft extra fokus på engelska i tvåan eftersom eleverna önskade det.
De har fått engelskaläxa istället för svenskaläxa och sedan har vi skrivit på whiteboards. Alla i klassen tycker engelska är kul och ingen är rädd för att prata.




21 okt
Halloweenfirande

Vi firade Halloween i lågstadiet med, pyssel och disco







24 sept
Gosedjursdag hos 3:an
Vi har presenterat nallarna/gosedjuren och räknat Nallematte. Vi har mätt och jämfört åra nallar. Vi avslutade dagen med nalleengelska.

Gosedjuren heter:

Tage- Misse
Tindra - Stamp
Lovisa - Smilla
Klara - Tigris
Erblin - Björnis
Julia - Clinton
Ardenis - Hundis
Lina  - Delfi
Moa - Tintin


23 sept
Friluftsdag med Dalstorps treor.
När 4-6an hade friidrottstävlilng så hade vi treor poängjakt med Dastorpstreorna.
Vi fick slå med en tärning och göra olika saker i gruppen. Det var t.ex att sjunga en julsång eller säga tio verb.
Vi fikade tillsammans och åt lunch i skolan. Vi såg också prisutdelningen från friidrottstävlingen.
Här kommer några bilder.

 Vi väntar på våra kompisar från Dalstorp

Kul att träffas!



Vilken siffra blir det?


 Fika!


Dalstorpskompisar
 En kul dag!